Polska

Samotność Malowana Dźwiękiem

Rafał Bujnowski, „Nokturn (Graboszyce)”, 2012-2013, olej na płótnie

Są takie momenty, gdy muzyka i obraz znajdują wspólny mianownik. Właśnie uchwycenie tego zjawiska należy do moich ulubionych. Podobne uczucie ogarnęło Sławka Jaskułke, gdy po raz pierwszy zetknął się z obrazami Rafała Bujnowskiego. Dzięki temu połączeniu otrzymaliśmy jeden z tych albumów, które pozostają niedopowiedzianą historią.

Już same obrazy Nok­turny z Graboszyc Rafała Bujnowskiego przedstawiają ten rodzaj kadrów, które wychodzą poza to, co zostało namalowane. Nie zastanawiamy się nad tym, co widzimy, bo jest to prosto przedstawione, ale raczej zagłębiamy się myślami w to, co będzie dalej, już poza obrazem. Widoczna samotność, charakterystyczna dla bohaterów Bujnowskiego, stawia nas przed pytaniami bez odpowiedzi. Ich tożsamość i relacje między nimi nie są znane, nie wiadomo o czym myślą ani dokąd zmierzają, jedynie widzimy ich w momencie pewnego zawieszenia. Ukazane cienie postaci mogą działać jak lustrzane odbicie. To możemy być tak naprawdę my sami, zwyczajni, prawdziwi, pogrążeni w melancholii. 

Rafał Bujnowski, „Nokturn (Graboszyce)”, 2012-2013, olej na płótnie

…i taki też potrafi być album Music on Canvas Sławka Jaskułke, który jest tematem moich dzisiejszych rozważań. Tytuł Muzyka na płótnie zdaje się pasować idealnie, bo to właśnie sztuka malarska została dopełniona przez ciemny, głęboki koloryt dźwięku. Minimalistyczne brzmienie fortepianu w obniżonym stroju do częstotliwości 428 Hz wtapia się w krajobrazy, nie pozwalając uwolnić się z tego przedstawionego świata. Album stanowi jedną spójną dopracowaną całość, również pod względem harmonicznym. Nagranie zostało zrealizowane w pełni analogowo, a dbałość o ciepłe brzmienie mikrofonów pozwoliło utrzymać kojący, zwyczajnie przyjemny charakter. Dla mnie jest to bardzo osobista podróż do której zachęcam każdego.

To nasze doświadczenia malują obrazy i ich interpretacje, a razem z muzycznym tłem albumu Music on Canvas stają się one jeszcze intensywniejsze.

Rafał Bujnowski, „Nokturn (Graboszyce)”, 2012-2013, olej na płótnie