(…) Byłem u Ciebie w te dni, Fryderyku! Którego ręka… dla swojej białości Alabastrowej — i wzięcia — i szyku — I chwiejnych dotknięć jak strusiowe pióro — Mieszała mi się w oczach z klawiaturą Z słoniowej kości… I byłeś jako owa postać, którą Z marmurów łona, Niźli je kuto, Odejma dłuto Geniuszu, wiecznego Pigmaliona (…)
(C.K. Norwid, Fortepian Szopena)
Tę i inne strofy norwidowskiego Fortepianu Szopena wszyscy lepiej lub słabiej pamiętamy ze szkolnych lat. Wydawać by się mogło, że w pełni autentyczne brzmienie Chopina symbolicznie kończy się wraz z ostatnimi strofami wiersza, w których Norwid konstatuje upadek wyrzuconego przez moskali fortepianu słynnym i jakże wymownym: ideał sięgnął bruku. I choć ten konkretny fortepian uległ oczywiście doszczętnemu zniszczeniu, brzmienia z salonów i sal koncertowych XIX wiecznych miast udaje się jednak ocalić od zapomnienia.
W tym ocalaniu, na gruncie polskim prym wiedzie Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, który gromadzi fortepiany z epoki kompozytora, począwszy od Erarda z 1849 roku i od kilkunastu lat popularyzuje niestrudzenie historyczne wykonawstwo jego (i nie tylko jego) muzyki, zapraszając nie tylko pianistów, ale także i światowej sławy orkiestry, specjalizujące się właśnie w grze na instrumentach dawnych. Jak można się przekonać nawet słuchając tego rodzaju wykonań w radio i w sieci, różnica w brzmieniu jest od razu zauważalna, a doświadczenie inne. Oczywiście gra na dawnych instrumentach nie wypiera i raczej nie wyprze gry na instrumentach współczesnych, których możliwości techniczne są bardziej rozwinięte, jednak wykonania na nich dokonywane mają jeden podstawowy walor – przybliżają nas do tych cech muzyki, które traci się grając na dzisiejszych fortepianach.
Właśnie teraz w dniach 5-15 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbywa się wielkie święto historycznych fortepianów – II Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na instrumentach historycznych. Wciąż młoda inicjatywa, jaką jest zapoczątkowany w 2018 roku konkurs stanowi wydarzenie bezprecedensowe i jest ewenementem na mapie światowej pianistyki. Uczestnicy zmagają się w trzech etapach i oprócz dzieł Fryderyka Chopina ( w odróżnieniu od ,,klasycznego” Konkursu Chopinowskiego), także utwory Bacha, Mozarta oraz polonezy innych kompozytorów. O idei konkursu mówił niedawno w radiowej Dwójce wicedyrektor NIFC Stanisław Leszczyński:
To była konsekwencja zauroczenia światem dawnych instrumentów. Poprzedzona została tym cudownym ruchem muzyków, którzy postanowili coraz bardziej otwierać swe partytury i sięgać po utwory nie tylko Bacha, ale również renesansu. Zdarzały się pojedyncze koncerty, ale marzyło mi się, aby usłyszeć to brzmienie w większej dawce. Chodziło o ten stylistyczny rys, który był brzmieniem, sonosferą dla Fryderyka Chopina, który świetnie orkiestrował.
Słowami nie da się jednak wystarczająco opisać brzmienia fortepianów z epoki, dlatego w tym miejscu należy oddać brzmienie muzyce. Chciałbym więc zachęcić do wysłuchania w tym nieco innym wydaniu znanego nam dobrze Koncertu e-moll op. 11, w wykonaniu wielkiego Dang Thai Sona, oraz do śledzenia na kanałach NIFC trwającej edycji Konkursu. Może ta właśnie muzyka, w brzmieniu z epoki, w barwach zupełnie innych niż te, do których przywykliśmy, będzie szansą na podróż w czasie…
W celu jak najlepszych doświadczeń towarzyszących Wam dźwiękom muzyki korzystamy z plików cookies Klikając “Zaakceptuj wszystkie”, zgadzasz się na użycie wszystkich plików cookies. Jeśli chcesz, odwiedź "Ustawienia Plików Cookies", aby skontrolować swoje zgody.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.