Rosja

#82 „Polonez…po rosyjsku”

Polskie tańce narodowe inspirowały nie tylko naszych rodzimych kompozytorów, ale również artystów pochodzenia obcego. Polonezy pisali, oczywiście – Chopin, Wieniawski, Ogiński, ale przepiękny chodzony wyszedł także z wnętrza jednego z członków Potężnej Gromadki, którego już znacie – Modesta Musorgskiego.

Polonez rosyjskiego kompozytora narodowego pochodzi z jego jedynej ukończonej opery, pt. „Borys Godunow”. Kiedy artysta w 1870 roku wysłał operę do dyrekcji Teatru Imperialnego, nie spotkała się ona z pozytywnym odbiorem. Musorgski przystąpił wtedy do pracy i wprowadził kilka zmian, wskutek których w operze pojawiła się polska bohaterka – Maryna Mniszchówna, a razem z nią – polonez tańczony przez szlachciców.

Musorgski w istocie podjął się niebywale trudnego zadania. Utwór stylizowany w ten sposób – nie przez Polaka, lecz przez Rosjanina – spotyka się w świecie muzyków z różnymi opiniami. Kompozytor zawarł co prawda w dziele charakterystyczny rytm poloneza, jednak często zarzuca się mu brak „polskiego ducha”. Zawiera charakterystyczną dla Musorgskiego harmonię, a duża liczba grup instrumentalnych nadaje mu wspaniałe, szerokie brzmienie.

Zachęcamy do wysłuchania i zastanowienia się nad tą interpretacją polskiego tańca; czy Musorgski poradził sobie z polonezowym wyzwaniem?
https://www.youtube.com/watch?v=xK2IC_rZbl0&feature=share

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.