Niemcy

Zapomniany Mistrz

Kiedy pada hasło „muzyka klasycyzmu”, pierwsze, co zdecydowanej większości przychodzi do głowy, to nazwiska takie jak Beethoven, Mozart, czasami Haydn – niesamowite legendy, znane nie tylko przez środowisko zagorzałych fanów muzyki klasycznej, o których muzyce i anegdotach z życia pamięta się do teraz. Wielu jest jednak takich kompozytorów, o których nie mówi się obecnie tak często i tak głośno, a kiedyś ich muzykę grywano na największych, światowych scenach!

Dzisiaj chcemy opowiedzieć o twórcy, który za życia poważany był tak samo jak Klasycy Wiedeńscy. Zaprezentujemy także wspaniały instrument z grupy dętych drewnianych – klarnet. Jego ciepłą barwę (czy nie podobną do ludzkiego głosu?) wykorzystał ów „Zapomniany Mistrz” – Luis Spohr, tworząc fantastyczne koncerty, w których klarnet wykonuje partię solową.

Luis Spohr, niemiecki kompozytor, skrzypek, dyrygent, urodził się w rodzinie muzyków amatorów. Pierwszy raz chwycił skrzypce do ręki mając zaledwie 5 lat; z początku zasłynął jako wirtuoz tego instrumentu, później rozwinął się także jako kompozytor. W jego dorobku znajdują się (oprócz koncertów solowych i symfonii) także opery, m.in. opera „Faust”, która uważana jest za pierwszą operę romantyczną!

„I koncert klarnetowy c-moll, op.26” powstał między jesienią 1808 a rokiem 1809. Inspiracją dla kompozytora było spotkanie Spohra z niemieckim wirtuozem klarnetu, Johannem Simonem Hermstedtem w Sondershausen. Muzycy wykonali wspólnie kwintet klarnetowy Mozarta – niedługo potem Spohr rozpoczął pracę nad koncertem. Chociaż Spohr w teorii znał zakres dźwiękowy klarnetu, nie zdawał sobie jednak sprawy z jego pewnych ograniczeń, dlatego poprosił Hermstedta o radę – był gotów zmienić partyturę, gdyby okazało się, że koncert jest niewykonalny. Hermstedt jednak tak bardzo polubił utwór, że zakazał Spohrowi zmieniać cokolwiek w dziele – żeby bez problemu go wykonać, zdecydował się zmienić instrument! W ten sposób powstał klarnet z trzynastoma klapami, zamiast z pięcioma, który funkcjonował do tej pory. Dlatego „I koncert klarnetowy” Spohra jest warty uwagi – stanowił czynnik napędzający rozwój klarnetu w XIX wieku.
Poniżej zostawiamy link do utworu i życzymy miłego odbioru!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *