Rosja

#39 „Wycieczka do Werony”

Tragiczny los włoskich kochanków – Romea i Julii – jest każdemu dobrze znany. Wielu twórców – pisarzy, malarzy, a także kompozytorów, często nawiązywało w swoich dziełach do historii bohaterów szekspirowskiego dramatu.

Zainspirowany utworem angielskiego pisarza, rosyjski kompozytor Piotr Czajkowski pisze niesamowitą fantazję orkiestrową – „Romeo i Julia”.

Dzieło powstało w czasie kiedy młody twórca nabierał dopiero doświadczenia w wielkich formach symfonicznych. W 1869 roku Czajkowski miał 28 lat, był świeżo po napisaniu swojej pierwszej symfonii i opery, dopiero co ukończył fantazję orkiestrową „Fatum”, którą zadedykował znajomemu kompozytorowi i dyrygentowi – Miliemu Bałakiriewowi. Nie została ona jednak dobrze przyjęta przez publikę, a sam Bałakiriew po premierze podzielił się swoimi krytycznymi uwagami na temat “Fatum” w liście do kompozytora. W związku z tym starszy i bardziej doświadczony kompozytor zdecydował się pomóc Czajkowskiemu w odnalezieniu twórczej drogi. To właśnie on wyszedł z propozycją oparcia kolejnej kompozycji o historię Romea i Julii. Miał również duży wpływ na powstawanie utworu. Zaproponował budowę dzieła, polegającą na podziale fantazji na trzy połączone części, zawierające różne tematy muzyczne.

Najbardziej znanym temat miłosny Romea i Julii, występujący w połowie utworu, często wykorzystywany jest w filmach czy bajkach, na pewno uda Wam się go rozpoznać.

Czajkowski długo pracował nad tym dziełem, wielokrotnie je zmieniał – to, co możemy usłyszeć dzisiaj, to trzecia wersja tego utworu. Swoją sławę “Romeo i Julia” zawdzięcza głównie Bałakiriewowi, który wykorzystując swoją pozycję w ówczesnym środowisku muzycznym, wypromował młodego Czajkowskiego.
Życzymy miłego wieczoru i zapraszamy do Werony!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.