Niemcy

#27 „Co dwie trąbki to nie jedna”

Ostatnimi czasy mierzyliśmy się raczej z twórczością XIX i XX wieku. Dziś cofnijmy się jednak trochę wstecz. Obok znanego wszystkim Bacha, drugim wielkim nazwiskiem baroku jest Georg Friedrich Handel. Większość z nas zetknęła się zapewne z jego nazwiskiem, a kto nie słyszał nigdy ,,hitu” muzyki klasycznej, jakim jest Alleluja z Oratorium Mesjasz, niech pierwszy rzuci kamieniem…

Ale dziś nie o Mesjaszu, nie będziemy wszak przecierać utartych szlaków. Zaproponujemy Tobie Suitę D-dur HWV 341 napisaną na 2 trąbki i organy, te ostatnie zamienione jednak w tym wykonaniu na orkiestrę. Ale co znaczy ów tajemniczy zapis HWV 341? Otóż jest to numer katalogowy – dzieła kompozytorów, którzy nie ponumerowali ich sami nazwą opus (łac. dzieło), zostały często po ich śmierci zebrane w katalog i ponumerowane. I takHWV oznacza Händel-Werke-Verzeichnis – czyli po niemiecku po prostu katalog dzieł Handla.

Po tej okołomuzycznej ciekawostce przejdźmy jednak do sedna, bowiem czeka Cię dziś prawdziwa perełka. Wykonanie słynnego Maurica Andre wespół z Vincente Lopezem. Utwór jest zapowiedziany po francusku przez pierwszego mistrza. Majestatyczny, barokowy dźwięk trąbek wirtuozów nie pozostawia obojętny, a dworski majestat Handla, który przecież w Wielkiej Brytanii był kompozytorem dworskim, przenosi w czasie i uobecnia dźwiękiem historię. Zapraszamy więc do słuchania, życząc miłego odbioru!!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *