Kwartet z Nowego Świata
Około dwustu czterdziestu mil na zachód od Chicago, w stanie Iowa, leży niewielkie miasteczko. Nazywa się Spillville, a obecnie liczy ono zaledwie czterystu mieszkańców. Na pierwszy rzut oka miejsce to nie wyróżnia się niczym spośród okolicznych wiosek, a jednak to właśnie tam, w tej maleńkiej miejscowości, powstało pewne wyjątkowe muzyczne dzieło…
W 1892 roku Antonin Dvořák, będący już wtedy cenionym twórcą, otrzymuje propozycję objęcia stanowiska dyrektora Konserwatorium w Nowym Jorku. Kompozytor jest z początku sceptycznie nastawiony do złożonej mu oferty. Podpisuje kontrakt dopiero po długich refleksjach. Nic dziwnego – przyjęcie propozycji czyni Dvořáka odpowiedzialnym za wyswobodzenie muzyki amerykańskiej z kajdan wpływów europejskich i stworzenie zupełnie nowego, niezależnego stylu kompozytorskiego. Twórca staje na wysokości zadania i wraz z całą rodziną przenosi się do Nowego Jorku. W podróży towarzyszy mu również młody skrzypek – Josef Kovařik, student Konserwatorium w Pradze, gdzie muzycy spotkali się po raz pierwszy. To właśnie Kovařik opowiedział Dvořákowi o istnieniu wspomnianego już Spillville, którą wówczas można było nazwać prawdziwą czeską enklawą – mieścił się tam czeski kościół katolicki, a sporo mieszkańców miasteczka pochodziło właśnie z ojczyzny Dvořáka. Kompozytor, po usłyszeniu nowiny o istnieniu tego niezwykłego miejsca, nie zastanawia się długo – w sierpniu 1893 udaje się w drogę, aby je odwiedzić.
Kompozytor od samego początku wizyty czuje się jak w domu – uwielbia spacerować wzdłuż przepływającej tamtędy Turkey River, chętnie grywa też na kościelnych organach. Zarówno Dvořáka, jak i jego syna Otakara, intryguje tajemnicza osada. Zlokalizowana na południu miasteczka, składa się z namiotów, zamieszkiwanych przez plemię indiańskie. Kompozytor, zafascynowany kulturą rdzennych mieszkańców Ameryki, stara się dowiedzieć jak najwięcej o indiańskich instrumentach i muzyce. Owocem działań Dvořáka stał się przepiękny Kwartet Smyczkowy F-Dur, zwany również Amerykańskim. W każdej z czterech części usłyszymy tam nawiązania do folkloru Indian, który stał się dla czeskiego twórcy wielką inspiracją, dającą się usłyszeć w jego kolejnych kompozycjach!