Koncert, Rosja

#25 „WiolonczeLOVE Szostakowicza”

Wiolonczela jako instrument solowy nie jest na pewno tak popularna, jak skrzypce czy fortepian, jednak śmiało można ją postawić tuż za tymi dwoma instrumentami. Zdecydowanie największy wpływ na rozpowszechnienie się wiolonczeli w XX wieku miał rosyjski wirtuoz tego instrumentu – Mścisław Rostropowicz. Na jego zamówienie, lub też jemu dedykowanych, powstało aż 127 utworów.

Do tych utworów zalicza się też I Koncert Wiolonczelowy Es-dur op. 107 Dmitrija Szostakowicza, który powstał w 1959 r. W tym samym roku został on pierwszy raz wykonany przez Rostropowicza.
Składa się z czterech części, przerwa zaznaczona jest między pierwszą i drugą, a pozostałe są grane attaca – czyli bez przerw.

My proponujemy wysłuchanie pierwszej części – Allegretto, w interpretacji wspomnianego Rostropowicza, nagranej w 1987 roku. Utwór rozpoczyna się tematem opartym na nieco zmodyfikowanym motywie, często używanym przez Szostakowicza, który składa się z dźwięków d, es, c, h i stanowi muzyczny podpis kompozytora (D-mitrij SCH -ostakowitsch). Motyw ten przewija się przez większość utworu.

Skład orkiestry jest typowy dla kompozytora – wykorzystuje on instrumenty dęte drewniane, a z blaszanych używa tylko rogu. Partia solowa jest bardzo dynamiczna, autor nadaje jej ostre, jakby zgrzytliwe brzmienie. Kontrastuje też momenty liryczne z groteskowo-ironicznymi fragmentami i często ucieka się do atonalnych rozwiązań.

Styl Szostakowicza jest z pewnością oryginalny i może budzić różne odczucia, jednakowoż jest bardzo ciekawy i zachęcamy do zasmakowania go.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.