Francja

#212 „Niezwykły organista”

Kilka dni temu na naszym profilu na Spotify pojawił się kolejny odcinek podcastu – tym razem mowa była o jednym z utworów Camille’a Saint-Saënsa. W dzisiejszym artykule pozostaniemy w klimacie twórczości tego francuskiego kompozytora.

Zaraz po ukończeniu studiów w Konserwatorium Paryskim, Camille Saint-Saëns przyjmuje posadę organisty w kościele Saint-Merri, wybudowanym w pierwszej połowie XVI wieku. Jako architektoniczną ciekawostkę warto wspomnieć, iż dzwon na wieży kościoła to najstarszy dzwon w całym Paryżu – pochodzi z 1331 roku i przetrwał nawet Rewolucję Francuską. Powróćmy jednak do tematu Saint-Saënsa – po czterech latach pracy w Saint-Merri, kompozytor zatrudnia się w La Madeleine, jeden z najsłynniejszych francuskich świątyń. To właśnie tam miał go okazję usłyszeć Franz Liszt, a następnie obdarować Saint-Saënsa mianem największego organisty świata. Możemy domyślać się, jak wielkie znaczenie musiała mieć dla francuskiego organisty muzyka religijna. Dowód na to znajdziemy w liście dzieł Saint-Saënsa, która obfituje w rozmaite oratoria, psalmy czy pieśni kościelne.

„Ave Maria” to, można powiedzieć, obowiązkowa pozycja w twórczości wielu artystów. Jednak czy ktokolwiek spodziewałby się, że pojawi się ona na liście dzieł któregoś z twórców aż pięciokrotnie? Tak właśnie stało się u Saint-Saënsa, który na przestrzeni lat skomponował aż pięć wersji tej pieśni maryjnej. Dziś chcielibyśmy zarekomendować Państwu dwie z nich – mniej znaną z 1865 roku, przeznaczoną na głos solowy, utrzymaną w tonacji A-Dur, a także bliższą naszym czasom, skomponowaną w 1914 na chór a’cappella. Oba dzieła są godne wysłuchania – charakteryzuje je spokojnie prowadzona linia melodyczna wszystkich głosów i pogodny charakter. Dodatkowo, w „Ave Maria” z 1914 roku, Camille Saint-Saëns zaskoczy dość niekonwencjonalną jak na jego styl kompozytorski harmonią. A zatem – żeby tradycji stało się zadość, życzymy miłego odbioru!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *