Japonia

#200 “The legend of Zelda: Breath of the wild, czyli jak muzyka buduje klimat w grach”

The legend of Zelda to popularna seria gier od japońskiego przedsiębiorstwa Nintendo. Pierwsza część cyklu została wydana już w 1986 roku na konsole Nes i jest ona do dzisiaj jedną z ulubionych gier Japończyków i Amerykanów, z powodu jej tajemniczego świata, klimatu oraz muzyki. W tym roku 35 urodziny pierwszej gry o legendach Zeldy dlatego z tej okazji chcemy przedstawić wybrane utwory z najnowszej części serii, 

Breath of the wild, zostało wydane w 2017 roku i była pierwszym tytułem, który ukazał się na konsole nintendo switch. Część ta została bardzo ciepła przyjęta przez krytyków oraz graczy i jest ona uważana za jedną z jeden z lepszych tytułów z całej serii. Grę przede wszystkim charakteryzuje świetnie przedstawiony świat, charakterystyczne barwy, tajemniczy klimat oraz piękna ścieżka dźwiękowa, którą zajmiemy się w dzisiejszym wpisie.

Gra zaczyna się od momentu przebudzenia głównego bohatera Linka w jaskini. Nie widzimy jednak ekranu tytułowego na początku. Ujrzymy go dopiero po znalezieniu wyjścia z jaskini, przy którym znajduje się szczyt góry. Możemy z niego zobaczyć całe królestwo, w którym odbywa się akcja gry. Podczas wyświetlenia się ekranu początkowego w towarzystwie pięknych widoków z gry, w tle możemy usłyszeć główny motyw całej gry. Jest on bardzo charakterystyczny i w stylu wcześniejszych utworów z serii, przez użycie dużej ilości skal modalnych czy akordów septymowych i nonowych. To, co dodaje temu motywowi elementu japońskości to użycie pentatoniki, czyli skali 5-dźwiękowej, często używanej w tradycyjnej muzyce z tego kraju. Warto również zwrócić uwagę na obsadę wykonawczą. Można tam usłyszeć takie instrumenty jak: fortepian, skrzypce, chór czy japoński flet shakuhachi. Motyw ten powraca z różnymi zmianami przy ważnych wydarzeniach fabularnych, co jest typowem zabiegiem dla ścieżek filmowych filmów czy gier.

Od razu po scenie początkowej dostajemy możliwość poruszania się po całym królestwie. Muzyka, która towarzyszy nam podczas zwiedzania świata, jest zależna od tego, jaką czynność obecnie wykonujemy. Wartym wymienienia utworem jest motyw występujący przy jeździe konnej, który dzięki swojej motoryczności i przyjemnej linii melodycznej idealnie ilustruje to, co dzieje się na ekranie. Na podobnej zasadzie działa kompozycja występująca podczas walki z potworami. Podczas trwania pojedynku motywuje gracza do pokonania przeciwnika, a w zależności od ich ilości, utwór zmienia swoją tonację oraz dynamikę. Ostatnim utworem, który wyróżnimy to utwór występujący w jednej z ważniejszych lokacji, a dokładniej we wiosce Kakariko. W tej kompozycji zostały użyte charakteryczne dla japońskiego folkloru instrumenty i w świetny sposób buduje to orientalny klimat tego miejsca.

Kompozytorami, którzy stworzyli ścieżkę dźwiękową do całej gry są Manaka Kataoka, Yasuaki Iwata oraz Hajime Wakai. Wszyscy pochodzą z Japonii i specjalizują się w muzyce do gier. Są to nazwiska powszechnie znane w tej branży. Cenieni są przede wszystkim za oryginalne podejście do tworzenia motywów, dzięki czemu kompozycje te nie odbiegają nawet od najlepszych ścieżek filmowych.

Mamy nadzieję, że ten wpis zachęci Was do zagrania w ten niezwykły tytuł, a muzyka z niego będzie towarzyszyła wam nawet po ukończeniu gry!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *