Bez kategorii

Początek nowej ery

Rok 1841 – Wielka Brytania rozpoczyna okupację Hong Kongu, William Harrison, dziewiąty prezydent Stanów Zjednoczonych, jako pierwszy człowiek na tym stanowisku umiera na zapalenie płuc, Aleksander II Romanow żeni się z Marią Heską, w Salzburgu zostaje założone Mozarteum, w Polsce początek Sprawy Bożej i samospalenie Karola Levittoux; rodzi się Eliza Orzeszkowa, Julius von Payer i Antonín Dvořák – w czeskiej Nelahosevsi jak i na całym świecie nikt jeszcze nie wie, że ten ostatni, syn rzeźnika, tak wiele wniesie do świata muzyki europejskiej, gdzie kraje poszukują swoich tożsamości, oraz na przeciwną stronę planety – do wielkiej, nowatorskiej Ameryki.

Początkowo inspiruje się Beethovenem i Schubertem; później rozwija swój oryginalny styl, indywidualizm, która przekłada na orkiestrację i instrumentację. Jego kariera nabiera rozpędu dzięki Johannesowi Brahmsowi, który dostrzega talent młodego Czecha na konkursie kompozytorskim i pomaga mu wydać pierwsze kompozycje. Prężnie działa w całej Europie, a pod koniec wieku wsiada na pokład parostatku i udaje się do Stanów Zjednoczonych.

Nowy, „amerykański” okres w twórczości Dvořáka to inspiracje muzyką afrykańską i indiańską, ale jednocześnie ciągłe czerpanie z rodzimej muzyki czeskiej, ludowych bajek, podań i legend. Niesamowitą syntezę tych nurtów oraz pełnię dźwięku, przedstawia w finałowej, IX Symfonii „Z Nowego Świata” op.95.

Dvořák, dojrzały człowiek, kompozytor, podróźnik, korzysta z niemal wszystkich rejonów muzycznych, które miał okazję poznać. W Allegro con fuoco, finałowej części IX Symfonii, odnajdziemy melodie czeskie, które pokazują wielką tęsknotę twórcy za krajem lat dziecinnych, ale także łatwe do zapamiętania motywy rodzącej się dopiero muzyki amerykańskiej. Wszystko ubrane w niesamowitą szatę instrumentalną, z podkreśleniem roli instrumentów dętych blaszanych, przekazuje słuchaczowi moc radości z muzyki, która wznosi go do góry i wypełnia cały Wszechświat.

Historia Dvořáka i „Nowego Świata” uczy nas tego, że zarówno w muzyce jak i w innych dziedzinach życia, powinniśmy pozwolić sobie na tworzenie nowych synaps między punktami z pozoru niepowiązanymi oraz obserwację skutków jakie rodzą te nieoczywiste zestawienia. Również jako kolejny twórca muzyki klasycznej wskazuje na to, jak pełna pięknych motywów i historii jest twórczość ludowa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *